úterý 4. března 2014

Jak to dělám já - jídelníček

O jídlo a cvičení se zajímám už vážně dlouho, prošla jsem si různejma fázema.
Ve 13letech jsem  začala počítat kalorie, ale bylo mi jedno jaký byli (pražený musli, ovoce, aj...hodně jednoduchejch cukrů) a to jsem ani oplácaná nebyla, poté jsem začal držet hladovku, kdy jsem jedla 3jídla denně a poslední bylo v jednu odpoledne a další až snídaně druhý den ráno.
Asi v 15 jsem přibrala, měla jsem okolo 60kg, což při výšce 164cm bylo docela dost, nabraný kila jsem zase shodila, hlavně pohybem a jídlem, ale po maturitě jsem odjela jako au-pairka a po dvou měsících jsem si přivezla s sebou 4kg navíc a ty musely jít prostě dolů.
No šlo to stylem žádný ovoce, minimum komplexních sacharidů, žádný cukry, hodně zeleniny (ale jen tý zelený, aby v ní nebylo moc sacharidů, který jsem si si taky počítala) bílkoviny skoro žádný a tuky....haha, třídní nepřítel číslo jedna...hlavně aby to bylo light (teď bych si za to dala facku!, ne jen za ty light, ale za to nejezní...)...Ta poslední fáze, kdy jsem přijímala pod bazál, a vypěstovala si řadu problémů trvala přes 2 roky, ale už jsem si řekla dost, tohle si přece dělat nemůžu a tak jsem se dopracovala k tomu, jak jím dneska.
Nebudu tvrdit, že nevážim a nepočítám, dělám obojí. Za prvý vážim, abych nevyhazovala jídlo, nemám fakt odhad (a taky to mám asi to mám pořád zakořeněný, ale už nelpim na gramu navíc, vim, že mě to fakt nezabije ...:) a počítám jen občas, ale to spíš z důvodu, abych si neubírala jídlo a neskončila zase na příjmu nula nula nic (je to prostě dlouho cesta...).
Základem mýho jídelníčku jsou jak bílkoviny, tak sacharidy a hlavně zdravý tuky, nejsem zastáncem vynechávání jedný složky, ať si přečtete jakoukoliv knížku fyziologie, zjistíte že ne příjmem jendý si narušíte metabolismus druhý a jste v začarovaným kruhu. Důležitý je všeho s mírou, podle mě a teď nemluvím o vrcholových sportovcích (kulturistech, atletech, boxerech...)prostě jen o člověku, kterej chce být zdravej, fit a vypadat trochu k světu.
Dřív jsem jedla jak se říká na budík, á 3hodiny, dnes už je moje tělo zvyklý a tak si říká samo, kdy má hlad. Většinou to je stejně za 2,5-4hodiny.
Celkem tedy jím 4jídla denně plus protein po cvičení.
A jak si takový jídla připravuju? Držim se zásady zdravýho talíře, 2/3sacharidů - z toho 1/3 polyscahridů a 1/3 zeleniny (kromě snídaně, tam mám jeden kus ovoce místo zeleniny) a 1/3bílkovin plus zdravý tuky - tak něják od srdce...(arašídovým máslem nebo ořechy ještě nikdo nic nezkazil, že? ;) Jídla dělám nas ucho bez oleje, proto tam cpu ty ořechy ;)


Snídaně je prostě základ dne a už asi 5let snídám to samý - vločkovou kaši (přes noc nechám nabobnat vločky ve vodě, ráno šoupnu do mikrošky na 2minuty, zaleju podmáslím a dám si k tomu kus ovoce) a tu mi prostě nikdo nevezme. Zkoušela jsem snídat i jiný věci, ale tohle mi vyhovuje nejvíc a taky mi to nejvíc chutná. Taky to máte tak, že jen co ji dojí už se těšíte na další den, až si ji dáte zase? ;) (nebo jsem divná jen já ...?)
Když to stíhám tak po ní mám trénink a po něm si dám protein.
Mňam, mám příchuť biscuit a je fakt jemnej, nic přeslazenýho.

Po proteinu následuje větší jídlo do hodiny, tedy oběd s porcí komplexních sacharidů (cizrna, čočka, rýže, těstoviny, celozrnný chleba, aj..), bílkovin (sýr, cottage, maso, sojový maso,...) a porce zeleniny (velká!!!) plus zdravé tuky (hlavně ořechy a nebo arašídy - arašídy nejsou ořechy, ale luštěnina, tak proto je píšu zvlášť ;).

Čočka s mrkví, cibulkou, 2bílky jedno celý vejce a kyselý okurky.

Kuskus, sojový granulát, arašídy a kupa čínský zeleniny (ať žije asijský týden v Lidlu!)

Svačino večeře někdy je po snídani jako sváča a někdy po obědě, záleží jak to vyjde. To si dávám plátek žitnýho chleba (toho lisovanýho, mňam!) s bílkovinou (sýr, šunka, cottage, maso...) a s porcí zeleniny (zeleninu já rád) a oříšky.
Do cottage jsem přidala ještě česnek, sůj a pepř a nejlepší česneková sváča je na světě!

No a konečně večeře před spaním tady už si dávám jen tvaroh se zeleninou a dobrou noc...:)

A pitnej režim, ten je stejně důležitej, jak všichni víme, voda je základ všech procesů v našem těle a bez ní to prostě nejde. Ráno začínám černým hooodně silným kafem (kafe s mlíkem a cukrem, promiňte, ale fuj!)...jojo, není to zrovna nejzdravější, ale ti co trpěj nízkym tlakem (hooodně nízkym 80/50) mi daj za pravdu, že to vážně pomáhá a navíc jsem asi ujetá, ale miluju tu chuť a kombinaci toho jak je hořký s tou chutí kaše. Kafe si dávám většinou jedno někdy dvě, když musím na praxi ve 4 ráno. Jinak piju hlavně vodu z kohoutku, tak 2litry denně (nic sladkýho a bublinkatýho, kromě šampáňa na silvestra jsem neměla asi tak 8let..wau...) a někdy si dám i hrnek čaje bez cukru (zelenýho, bylinkovýho, ovocnýho, černýho).
No bylo to vyčerpávající.

A co vy, jak to máte s vážením jídla? počítáte?



Okomentovat