úterý 25. března 2014

Vše co jste kdy chtěli vědět o proteinech a báli jste se zeptat III

Tak tu máme další vědomostní článek, ne jen pro vás, ale i pro mě, snad vám to přijde taky zajímavý :)
Dneska bych se chtěla zaměřit na proteiny ze sójy a jakou s ním mám zkušenost.

Sojové proteiny
- na truhu se můžeme setkat se třemi typy
a) izolátem - je vyroben z odtučněné sojové mouky, najdeme v něm až 90% bílkovin, a kromě tuků je zbavený i sacharidů, má neutrální chuť
b) koncentrátem - zde je obsah bílkovin okolo 70%, také je zbaven sacharidů, ale je zde zachována vláknina
c) sojovou moukou - obsahuje kolem 50% bílkovin, někdy i se sníženým obsahem tuku, ale je zde horší rozpustnost kvůli většímu obsahu lecitinu

A jak je to se sojovými proteiny v praxi?
Biologická hodnota sojového proteinu vůči albuminu je 74% (pro porovnání kasein 77%, syrovátkový izolát 104%).
Využitelnost (pro zopakování, opakování matka moudrosti :), využitelnost znamená kolik je schopen organismus využít bílkovin ze 100g bílkoviny) sojového koncentrátu je nižší 67% oproti například syrovátkovému proteinu 92%, tudíž je potřeba přijmout větší množství.
Ale co stojí za povšimnutí u sojového koncentrátu je její obsah glutaminu ve 100g a to 10,5g oproti syrovátkovému proteinu, který má "jen" 4,9g.
Dalším důležitým faktorem je i stravitelnost, která je u sójového koncentrátu vysoká 95% (pro srovnání syrovátkový protein 99%).

Sója a vliv na muže?
Kdo se ve světě fitness pohybuje, už asi slyšel, že sója má u mužů zvyšovat hladinu estrogenů (a ty pánové nechtěj ), díky obsahu fytoestrogenů a izoflavonů , dle studií, které byly provedeny v poslední době, se takovýto vliv neprokázal, tak buďte pánové v klidu :)

Kdy si dát sojový protein?
Jelikož je vstřebatelnost 3-4 hodiny, tak se sója nehodí jako suplement před nebo po tréninku, ale spíše během dne pro doplnění macer (IIFYM).

Já a sojový protein?
Sojový protein byl první, který jsem si sama objednala, jinak jsem užírala občas pro doplnění bílkovin příteli (děkuju :). Proč jsem si objednala sojový protein? 1. Byl v akci - 650kč za 2,5kg, no neber to. 2. Byl fakt levnej 3. Chtěla jsem suplementovat hlavně bílkoviny, který jsem nezvládala ujíst (50g za den je málo, když 6x týdně cvičíte) 4. Obsahoval hodně bílkovin 90%
Hodnocení: chuťově nic moc, třeba oproti Delitu (hmmm mňam), ale dá se to přežít, jen jsem ho po každý musela hodně naředit, jelikož se z něj po každý stal spíš puding (hooodně hustej puding)
Šla bych do něj znova? Asi jo (ale asi spíš od jiný značky, třeba by byl chuťově lepší, tady byla taková zvláštní pachuť), ale teď momentálně využívám protein spíš jako suplement aminokyselin před nebo po tréninku a občas na chuť, nebudu vám lhát :)

Měla jsem příchuť čokoláda.

A co vy a proteinový suplementy? Užíváte je? Zajímáte se o ně?

Žádné komentáře: